Hoe ik een wissel teken

CAD tekenen

Nu ik de definitieve parameters van de rails  heb, kan ik de tekening voor de wissels afronden.

Bij een wissel ga ik uit van het puntstuk, maar de kop- en voetbreedte zijn relevante parameters, want die bepalen de hartafstand.
De parameters die ik gebruik zijn:
1) de afbuig- of wisselhoek.
2) lengte van de wissel.
3) de radius van de binnenboog en van de buitenboog.
4) de hartafstand van de rails.
5) lengte van de bewegende tongen.

Ik neem de parameters van de LENZ wissel over zodat het wissel naadloos past in het reeds aanwezige sporenplan, maar heb een paar modificaties aangebracht die hieronder beschreven worden.

 

 

We zien hier een maatschets van de rails. In afwijking van LENZ die met NMRA code 148 werkt, gebruik ik NEM-code 125: railhoogte is 3 mm., de kop is 1,4 mm. breed De afstand tussen de railkoppen bedraagt 32 mm. dus de hartafstand van de rails is 32+ 1,4 = 33,40 mm.
De hartlijn van de railsafstand is 33,40 mm.
We trekken een 2e rechte lijn die links snapt aan het beginpunt van de horizontale, maar onder een hoek van 360-11,25 graden = 348,75 booggraden. De lengte is ook 127 mm. Dit is het zijstuk of afbuigende been van het puntstuk. De afbuighoek is dus 11,25 graden en dit komt overeen met een cotangens van 1:5 . Dit komt overeen met het LENZ wissel.

BOCHTEN EN AFBUIGEND SPOOR

Onder de nominale straal of radius versta ik de boogstraal/radius op de middellijn van de boog, dus het exacte midden tussen de rails.

Wanneer de bochten concentrisch zijn ontworpen met een gemeenschappelijk middelpunt, zal de buitenboog van de rails dus een iets grotere straal hebben en de binnenboog een iets kleinere. Vanwege het parallele spoor blijft de spoorbreedte dan ook exact gelijk.

Echter, in het grootbedrijf verwijden de rails zich iets in een boog. Hierdoor gaan loks en rijtuigen wat soepeler door de bocht en ontstaat er minder slijtage.

In model pas ik geen verkanting toe in bochten, dus ook niet in wisselbogen.

In de bochten gebruik ik wel overgangsbogen, maar in het wissel, denk ik, niet, omdat de wisselboog te kort is. In de praktijk loont het vermoedelijk niet bij deze korte wissel (1:5)

De maten heb ik proefondervindelijk gevonden, maar in de boeken van de Nederlandse Spoorwegen staan er uitgebreide formules voor.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Edwin Haan | Antwoord 18.03.2018 13.45

heeft uzelf deze rail profielen gefreest?

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

07.04 | 18:03

Je houdt ons wel in spanning Jaap mbt de RTM in Ouddorp Gr. Rolf

...
18.03 | 13:45

heeft uzelf deze rail profielen gefreest?

...
01.02 | 23:14

Bedankt voor het reageren. Ik zal het binnenkort in 3D nog eens toelichten. gr. Jaap

...
01.02 | 18:17

Hoi Jaap, Leerzaam filmpje. Vanaf 9.54 ging het tekentechnisch erg snel
Geen idee dus hoe je dit gerealiseerd hebt. Functioneel was het wel duidelijk.
Gr. Rolf

...
Je vindt deze pagina leuk