WISSELS VAN LENZ VERVANGEN

REFLECTIE: Hoe verder?

De hobby heeft het grootste deel van dit jaar stil gelegen.
Onder andere omdat de hobbyruimte werd verbouwd.
In November 2013 waren de werkzaamheden zo'n beetje op hun eind.

Tijd om de draad weer op te pakken en tijd voor wat reflectie.

 

RAILHOOGTE.

Ook vind ik code 148 rails van LENZ te zwaar voor het thema dat ik wil uitbeelden, LENZ rail is beter geschikt voor moderne thema's.

Ik moet zeggen dat ik in de praktijk mij niet stoor aan de NMRA code 148, maar code 125 of zelfs code 100 zou wat natuurgetrouwer zijn.

Ik moet mij dus eens bezinnen.

VERSCHILLENDE WIELNORMEN.

Ik heb ontdekt dat ik met materieel van verschillende normen wil kunnen rijden: NEM, NMRA, FineScale enz...

Om ook FineScale te laten rijden op LENZ wissels heb ik een modificatie van de wisseltongen uitgebprobeerd, zoals hiervoor getoond (januari 2013).
Dat is weliswaar een verbetering, maar het was een arbeidsintensieve oplossing en bovendien wordt daarmee de originele LENZ wissel gesloopt, die daardoor geen marktwaarde meer heeft.

"Als je het toch gaat wijzigen doe het dan meteen goed", bedacht ik, maar: hoe ver wil ik gaan?

Het doel van mijn modelbaan is: rijden en wel zonder problemen.
 
Ik heb ook ontdekt dat NEM-wissels van LENZ niet alle wielnormen ondersteunt.
Let wel: zolang je met NEM wielen rijdt gaat het prima, maar als je met finescale probeert te rijden ontstaat er kans op ontsporen bij wissels.

Ik moet dus een wissel kiezen die universeel is zodat alle soorten wielen en flenzen er feilloos over rijden.

Voor betrouwbaar rijden over wissels bestaat een eeuwenoude oplossing, die ik visueel helaas niet helemaal optimaal vind. Het betreft de "closing frog" of "beweegbare vleugel" constructie.

Moet ik het bestaande sporenplan en thema wel aanhouden? kan ik niet beter alles vervangen?

Als ik een historisch correcte situatie wil uitbeelden, moet ik alle rails en wissels vervangen. 

Ik heb aanvankelijk gekozen voor redelijke detaillering op basis van LENZ materiaal. Maar LENZ werkt met een bepaalde geometrie en code 148 rails. Dat komt ongeveer overeen met het modernere UIC54 profiel van de N.S., dat is iets te zwaar voor de Haarlemmermeer spoorlijn. 

Mijn emplacement telt ongeveer 30 meter rechte rails en 14 wissels.
Voor een meter rails heb je 2 meter profiel, 65-70 bielzen en 140 railstoelen nodig.
Per wissel heb je ongeveer 1,50 m. railstaven nodig en 3 meter bielzen 3x6 mm.

OVERWEGING:

Eigenlijk klopt de schaal 1:43,5 niet bij een railafstand van 32 mm en ik zie het als een historische gegroeide slordigheid.

Ook klopt de Amerikaanse 1:48 in mijn beleving niet.

Normaalspoor is 1435 mm. dus bij 32 mm railafstand is schaal 1:45 de correcte schaal.   

Misschien moet ik NEM verlaten en overgaan naar proto 45 zoals Erik Olsen.
Soms wordt het proto 7 (P-7 of F-7: FineScale ) genoemd, ze gaan uit van de correcte schaal 1:45 bij 32 mm. railafstand.

Ik vind daar wat voor te zeggen.

Proto 45 van Erik Olsen uit Denemarken. Rails en wielen exact op schaal 1:45. Foto: Erik Olsen

RAILS: VERTALING VAN GROOTBEDRIJF NAAR MODEL

Nederlandse railprofielen: links NP38 en rechts NP46

Het voorbeeld:
De Nederlandse Spoorwegen gebruikten in de jaren '50 op hoofdlijnen voor zover ik kan nagaan het Normaal Profiel 46.
Dit is een stalen railstaaf met een gewicht van 46 kg. per meter. ook wel bekend als  NP 46 railprofiel.

NP46 is 142 mm. hoog, heeft een voet van 120 mm breed en een kop van 74 mm breed.
In schaal 1:45 wordt dat:
hoogte: 3,16 mm. voet: 2,67 mm.; kop: 1,64 mm.

Bij lokaalspoorwegen zoals de H.E.S.M., werd gebruik werd gemaakt van een lichtere spoorstaaf: NP34, NP36 of NP38.  (respectievelijk 34, 36 en 38 kg per meter).

N.S. Stelsel Ic en II: de voormalige H.S.M. had railprofielen van 13 cm hoog met een kopbreedte van 60 en een voet van 110.
Bij NP34 werden geen railstoelen gebruikt maar onderlegplaten die gespijkerd werden met spijkers met een lengte van 14,5 cm.

N.P. 34 zou in model (1:45) 2,9 mm. worden, oftewel NMRA code 114.
De kop is dan 60 mm. en de voet 110 mm. in model resp. 1,4 mm. en 2,5 mm.
De rib is 15 mm. (0,34mm. op schaal). 

In 1936 werd de HESM overgenomen door de N.S. De bron dateert echter uit 1922 en beschrijft de gebruiken bij de Nederlandse Spoorwegen en dus niet van de vroege H.E.S.M.

Foto's eind jaren 30 van het emplacement Haarlemmermeerstation laten een variant zien van een onderlegplaat met 3 kraagbouten: 2 van buiten, 1 van binnen.

Ik vermoed op basis van foto's dat men vanaf 1936 N.P.38 of N.P.46 gebruikte op de Haarlemmermeerspoorlijn.

Bron1: van Berckel, H. ,"Spoorwegbouw en -onderhoud",Tjeenk Willink,Zwolle,1922, pag. 33. Stelsel II: H.S.M.
Bron2: Handboek voor spoorweg techniek deel I, Sijthof, Leiden, 1949, p.p. 266-270.

Bezoek aan het Nationaal Archief leert mij dat bij de HESM, in ieder geval in de beginjaren, de aanvankelijke hoogte van de rail inderdaad 128 mm hoog is (33,7 kg/m).  Ook wel NP34 genoemd, mogelijk werd die met railspijkers bevestigd.
In schaal 1:45 wordt dat 2,85 mm.

Alles wijst er op dat de Haarlemmermeerspoorlijn in eerste instantie NP 34 gebruikte en dat het later is verzwaard (mogelijk tot NP 38 met een hoogte van 134 mm.), omdat je op foto's van latere datum railstoelen kunt ontwaren met kraagschroeven, wat men het systeem 'Est' en nog later zie je railstoelen die de Duitsers type "K" noemen.

NP38 krijgt in schaal 1:45 een hoogte van 2,98 mm.  

NP38 werd over het algemeen gespijkerd met spijkers van 16,2 cm., maar er zijn ook foto's waar je duidelijk railstoelen type K kunt zien.

Van 1938 tot begin jaren negentig was NS eigenaar en beheerder van de landelijke Nederlandse railinfrastructuur en uitvoerder van alle vervoersdiensten. (bron: http://genootschapvoorrisicomanagement.nl/assets/pdf/S.A.J.%20Scheffers.pdf)


De N.S. past het flat bottom (FB) of Vignoles-profiel toe, genoemd naar de Engelse spoorwegingenieur Charles Vignoles, die in navolging van Amerikaanse ontwikkelingen, het profiel in Europa verbreidde, in tegenstelling tot het "bullhead" profiel (BH) dat in Groot Brittanië gangbaar was en hier en daar nog steeds is (in het Frans:"double champigon"; Duits: "Doppelkopfschiene"). Flatbottom of Vignoles profiel heet in het Duits ook "Breitfussschiene".

Ook oude lijnen en zijlijnen van de Nederlandse Spoorwegen worden in de jaren 70 en 80 stap voor stap omgebouwd naar UIC54 waardoor het NP46-profiel geleidelijk aan verdwijnt.

De NP 34 profielen exact op schaal 1:45 zijn niet te koop, we moeten dus een redelijke benadering vinden.

De NP 38 kan in model het beste benaderd worden door NEM code 125 of NMRA code 118 met een hoogte van 3mm.

In de praktijk roepen de schaal codes wat vragen op: NMRA en NEM lopen niet gelijk op en leveranciers zijn niet consequent in hun informatie wanneer ze hun railparameters beschrijven.

Railhoogte: NEM of NMRA?

Formule modelrailprofiel NMRA:
Van millimeters naar NMRA: (hoogte in mm. x 100) / 2,54
Dus  3 mm. is NMRA code 118.
Code 118 is echter niet te koop.

De Duitse NEM-125.
NEM code 125 hanteert een hoogte van 3mm. ("profiel 30"). Bron: MOROP.eu
Dit zou dus overeenkomen.

Nikkel-silver of staal?
Op verschillende sites wordt staal en met name "mild steel" als de beste keuze genoemd.
"We prefer steel rail for appearance and find that it and the wheels stay cleaner than nickel silver"  (Model Rail December 2011-163 - St. Merryn).

Verdere argumenten:
-Stalen rails zou beter geleiden.
-De kleur is natuurlijker.
- Bij emplacementen die veel op shows komen schijnen ze minder te vervuilen.

Er wordt op forums veel geklaagd dat Nickel-Silver zo snel vies wordt op tentoonstellingen, waardoor loks haperen en er veel storingen optreden. (meerdere forums, ook deze link bijvoorbeeld).

Maar de meningen zijn verdeeld.
Het solderen van staal zou moeizaam zijn zonder agressieve flux en er wordt melding gemaakt van roestvorming wanneer er, na met flux op staal gesoldeerd te hebben, niet goed wordt gespoeld.
Verder vinden sommigen dat de kleur toch wat onnatuurlijk is (mat-grijs).

De gangbare verkrijgbare stalen profielen in Groot-Brittanië en de VS. zijn BullHead in code 124.
BH is echter ongeschikt voor de HESM.

Op het continent hanteert men FB in diverse codes maar nooit in staal.
Het is een theoretische overweging want NEM code 125 (3mm.) is niet leverbaar in staal.

Er dienen correcte railstoelen en glijplaten voor de wissels bij gevonden te worden anders heeft het geen zin om zo nauwkeurig te werken.

Ik kom uit op 3mm. nikkel-silver FB rails met type K railstoelen als optimale keuze.

Nu een leverancier zoeken.

DWARSLIGGERS

De Nederlandse Spoorwegen gebruikten voornamelijk houten dwarsliggers of "bielzen".
De afstand der einddwarsliggers onder de las variëert van 350 tot 500 mm., de onderlinge hartafstand (ha) varieert eveneens.

De hart-hartafstand tussen de dwarsliggers is afhankelijk van de belasting en intensiteit van het spoor, maar bedraagt in Nederland tegenwoordig gemiddeld 620 mm. (in model 13,8 mm.). Op drukke locaties is de hart-op-hart-afstand 600 mm. (13,3 mm.). 

Bij de Staats Spoor legde men 16 dwarsliggers onder 12 meter (26,7 cm. in model) spoorstaaf, dat zou 1,67mm. in model worden. 

De hartafstand was 860 mm. (in model 19 mm.), onder 18 meter (in model 40 cm.) staven 24 dwarsliggers met een ha van 540 mm. (12 mm.)
Bij het NP 40 profiel 540 mm. (12 mm. in model) en bij het NP 46 profiel was het 450 mm. (10 mm. in model).

CONCLUSIE:


Op schaal 1:45 is de keuze voor bielzen van 6 x 3 mm. met een hartafstand van 12 mm. en een tussenruimte van 6 mm. een verdedigbare optie om de HESM uit te beelden.

De standaard lengte van de dwarsligger wordt dan op schaal 58 tot 60 mm.

UIC60 profiel met "type K" bevestigingsplaten van de DB. Bron: Wikipedia.
Afbeelding van de rails van de Museumtram, wat vroeger de Haarlemmermeerlijn was. Ontegenzeggelijk het type-K railstoelen, ook het railprofiel is wat zwaarder dan NP34. Duidelijk is te zien dat de railstoelen altijd haaks op het railprofiel staan, ook als de bielzen schuin liggen. Ik moet nog eens precies gaan nameten welk profiel er tegenwoordig ligt. Het lijkt lager dan UIC60. Foto: Wim Wegman.
Type "K" railstoelen. Hier met een lager railprofiel zo te zien, waarschijnlijk NP38. De tirefonds hebben een rechthoekige kop (niet vierkant). De bevestigingsbouten hebben een zeskante kop. Bron: onbekend.

BOVENBOUW: RAILBEVESTIGING

Rughellingplaat met klembouten . In het Duits: type "K" oberbau. Met tirefonds of Schwellenschrauben

De rails werden aanvankelijk in de bielzen vastgehouden door spoorspijkers ook wel "haakbouten" genoemd.

Later gebruikte men "tirefonds" of kraagschroeven of kraagbouten.

Tussen rails en biels liggen onderlegplaten.

Soms werden de rails direct aan de biels bevestigd met schroef- of klembouten en klemplaten.

De rughellingplaat met klembouten vormt de klassieke indirecte bevestiging.
Bron: Geometrisch en constructief ontwerp van wegen en spoorwegen Deel D. Constructief ontwerp van spoorwegen September 2007 Prof.dr.ir. C. Esveld, TU Delft. pag. 25.

De N.S. railstoelen komen aardig overeen met het DRG oberbau type K rails S33 of S41.
Deze worden geleverd door WENZ en Model Rail A.G.

In Frankrijk werd het gebruikt door de Oostelijke spoorwegmaatschappij Chemins de Fer de l'Est (Parijs-Lyon). In Nederland werd dat "systeem Est" ook toegepast.

Hierbij werden de tirefonts direct gebruikt om de railvoet vast te houden, dus zonder de extra klembout die bij het Duitse type K wordt gebruikt.

De bevestiging van de rails op de bielzen bij de N.S. komt goed overeen met de Duitse "Bauart K":
De onderlegplaat (in het Duits: Rippenplatte) is met 4 schroeven (4-kant -> tirefonds) middels een klemplaat op de houten dwarsligger geschroefd en de rails is met 2 bouten en moeren (6-kant) op deze onderlegplaten geschroefd.

Zeer mooie gietstukken worden door HEGOB geleverd. Die passen echter alleen op code 130, h: 3,5 mm. wat 10% te hoog is voor het prototype. Maar het is wel mooi compleet.

NP 38 werd zowel met tirefonds als met railspijkers uitgevoerd. Op sommige lijnen werden ze door elkaar gebruikt. Bron: van Berckel,1922.

 

Tirefond of Kraagbout. In het Duits "Schwellenschraube". Een houtschroef met vierkante kop die de onderlegplaat op de houten dwarsligger vasthoudt.
Tirefonds in schaal 0 van DECAPOD. http://www.decapod.fr/voie/354-pointes-a-tete-tirefond-o--2001500033008.html
De Oostelijke spoorwegmaatschappij in Frankrijk had ook een bevestigingssysteem met tirefonds.

MODELRAIL DUITSLAND


WENZ NMRA code 100, 125 en 143  h resp: 2,5 ; 3,2 en 3,7 mm. Nikkel-Silver museumkwaliteit wissels en rails maar flink aan de prijs.
WENZ levert losse profielen van PECO NMRA code 100 en Micro Engineering NMRA code 125 (3,2 mm.).
DRG: "Schienenprofile  code 125 DRG-Schiene S33/S41".
WENZ hanteert dus als Duits bedrijf opmerkelijk genoeg de NMRA norm en niet de NEM norm om de railhoogte te beschrijven. 
Zo te zien is de DRG S33 K-profiel Oberbau een redelijke optie qua reilhoogte (NMRA code 125) en qua railstoeltjes (Oberbau K).


HEGOB   NMRA code 130 h: 3,3 mm. voet: 2,7 mm. levert museumkwaliteit wissels en rails. Ze hebben een systeem met houten bielzen en een systeem met plastic bielzen, maar de rails zijn hetzelfde. Mooie gegoten railstoelen. Hegob heeft te hoge railprofielen en is duur.

DORA NMRA code 138 h: 3,5 mm. NS. wordt door DEMKO op de markt gebracht. Dora heeft te hoge railprofielen.

DEMKO levert NMRA code 138 h: 3,5 mm. NS. Museumkwaliteit maar flink aan de preis.

Demko heeft de juiste railstoelen, met voetbreedte 2,85 mm. een fractie wijdere voet dan code 125. Demko heeft te hoge railprofielen.

WEICHEN-WALTER wisselspecialist, gebruikt diverse rails NS, maar voor spoor 0 hoofdzakelijk HASSLER railprofielen. NMRA code 138 h: 3,5 mm. NS. WW heeft de te hoge railprofielen.

LENZ NMRA code 148 h: 3,78 mm. NS. Heeft NEM wissels en rails. Geschikt voor moderne hoofdlijnen. Valt af wegens NEM-norm van wissles en te hoge railprofielen.

Conclusie: Op de Duitse markt geen kant en klare oplossingen.

DEMKO maakt prachtige "type K" gegoten railstoelen. voetbreedte: 2,85 mm. en dat is dus iets te ruim voor NEM code 125 met een voet van 2.8 mm.

MODELRAIL GROOT-BRITTANIË

C&L finescale

C&L  F7: BH NMRA code 124 NS of Staal. 3,15 mm.  FB: NMRA code 143 NS. Wissels en rails 3,63 mm.
Men krijgt de indruk dat ze ook met PECO maten werken. Ze hebben wel een eigen rails die ze HiNi noemen, die zou beter van kleur zijn en minder snel vies. code 124 is BH.

Verder wordt er op blogs melding gemaakt van ziekte waardoor service en leveringsproblemen zijn ontstaan.  C&L valt dus af. De Engelse railstoelen komen bovendien niet overeen met de continentale soort.

PECO: BH NMRA code 124 staal 3,15 mm. en FB NMRA code 143 NS.3,63 mm Wissels en flextrack, levert ook plastic railstoelen voor zelfbouw.
Dus code 124 is BH. PECO levert ook code 100 profielen voor  00-gauge, maar dit is bruikbaar voor historische nevenbanen .
Ook hier: De railstoelen komen niet overeen met de continentale soort.

MARCWAY Levert wissels op maat en sluiten aan op de maten van PECO rails, BH NMRA code 124 en FB zowel in NMRA code 124 als in NMRA code 148 te krijgen. Nickel-Silver.
Maar misschien gebruiken ze ook C&L?
Het is verwarrend omdat ze zeggen:"Constructed with either code 124FB or 148FB (143) nickel silver rail and with sleepering as per our standard O gauge bullhead range, the 148FB being a match to Peco flatbottom track."
Schiet mij maar lek. 
Marcway doet niet aan railstoelen. Marcway valt af.

Conclusie: Op de Britse markt geen kant en klare oplossingen.

MODELRAIL ZWITSERLAND / LIECHTENSTEIN

K-modul

K-MODUL  Maakt rails en wissels voor 0m en 0 in museumkwaliteit, waarbij geen spijkers worden gebruikt. De railstoelen met kraagbouten worden in de biels geprikt met 2 pennetjes die de railstoel daarmee positioneren. 
Railcode en prijzen wordt niet genoemd, de website reageert een beetje moeizaam en zo te zien is die al 10 jaar niet meer bijgewerkt bovendien kun je niet online bestellen.

FerroSuisse maakt rails en wissels voor smalspoor (0m) onder de naam FerroFlex. Ze leveren ook NEM code 125 van 3 mm.
zie ook: http://www.ferro-suisse.de/Bilder-einer-FerroFlex-R-Weic.11.0.html

Model Rail AG (Liechtenstein) vermeldt dat ze voor K-modul "Gleisprofile brüniert, 1 Meter lang, Profilhöhe 3,0 mm resp. 3,5 mm". kunnen leveren. Voetbreedte 2,8 mm.
Ze gebruiken hetzelfde systeem als K-modul voor de railstoeln: 2 pennetjes die exact in de houten biels passen, wat nauwkeurig werken mogelijk maakt.
Dit zijn dus prima maten voor mijn doel!
Het is mij nog niet gelukt om prijzen te vinden.
Ook zouden ze geschikte railstoelen met kraagbouten kunnen hebben aangezien ze aan K-Modul lijken te leveren.

HASSLER code 138 h: 3,5 mm. NS. (K-modul).  "Profilschienen, blank ziehhart, aus Neusilber in Längen von 1000mm - 3000mm; Schienenhöhe 3.5mm; Fussbreite 3.0mm; Kopfbreite 1.6mm; Stegbreite 0.6mm". "Schwellen 6 x 3 x 58 mm". Streeft museumkwaliteit na. Hassler heeft de bovengrens qua maat -is net als LENZ, eigenlijk te hoog- en is fors aan de prijs maar levert topkwaliteit.

Conclusie: Er zijn mogelijke oplossingen, jammer genoeg zijn de websites vaak ondoorzichtig.

MODELRAIL VERENIGDE STATEN

Micro Engineering


MICRO ENGINEERING levert diverse profielen in NS. Ze leveren zowel geweatherd als blank van zeer goede kwaliteit en redelijk geprijsd. Levert NMRA code 100 in NS en code 125 in NS.  Brunel Hobbies uit Australië geeft aan dat ME code 125 flatbottom is. 
ME vind ik bijzonder mooi gemaakt en bovendien aantrekkelijk geprijsd in de V.S. dus zeker een kandidaat. Het probleem zit 'm in de bizarre vervoerskosten (100€) en de invoerrechten. Het gevolg is dat de rails per saldo bijna 2x zo duur zijn als in de V.S. en dus weer minder aantrekkelijk.
Op de website van FastTracks worden nauwkeurige maten voor M.E. NMRA code 125 gegeven: hoogte: 0.123" (3,12 mm.); voet: 0.111" (2,81 mm.); kop: 0.056" (1,4 mm.).
ME zit qua railhoogte op NMRA norm, maar met kop- en voetbreedte op NEM-norm.
Dus ME code 125 is eigenlijk code 123. Helaas komen de railstoelen niet overeen.

PROTOCRAFT levert diverse profielen en wissels, waarschijnlijk van Micro Engineering en Lew Cross (van Right-O-Way).
Ook hiervoor geldt: absurde invoerrechten en vervoerskosten maken het minder aantrekkelijk. Helaas komen de railstoelen niet overeen.

RIGHT-O-WAY (Lew Cross) heeft geen website en de man zou al over de 80 zijn, maar er circuleert een folder waarin geadverteerd wordt met stalen railprofielen ook in NMRA code 100 en 125. R-O-W is een kandidaat, maar lastig omdat er geen website is.
Zie ik als laatste optie.
Ook hiervoor geldt: absurde invoerrechten en vervoerskosten maken het minder aantrekkelijk. Ik heb geen informatie over railstoelen.

Conclusie: Een zeer grote markt met veel mogelijkheden aan railprofielen, maar niet de bruikbare europeese railstoelen.

MODELRAIL AUSTRALIË

Karlgarin heeft ook zeer fraaie profielen. Hun code 125 is eigenlijk code 126...

Karlgarin levert verschillende railprofielen.
hun NMRA code 125 rail wordt als volgt gedefiëerd:

Flatbottom High-Ni nickel silver

hoogte: 0.126" (3,2 mm.); voet: 0.112" (2,8 mm.); kop: 0.056" (1,4 mm.). 
Helaas komen de railstoelen niet overeen.

Ook hier weer gedoe met hoge vrachtkosten en invoerrechten en geen bruikbare railstoelen.

CONCLUSIE

NEM en NMRA normen wijken af van elkaar.
Producenten en leveranciers gebruiken de termen vrijelijk door elkaar en hanteren soms afwijkende normen van zowel NEM als NMRA.

Mijn prototype zou theoretisch het beste tot zijn recht komen met NMRA code 114 staal FB. Maar dat is dus nergens te krijgen momenteel.

Op de markt is beschikbaar: NMRA code 100  en 125 FB nikkel-silver.
NEM code 125 FB is 3 mm. hoog en dat is zeer acceptabel.

Voor de railschoenen hebben HEGOB en DEMKO dure maar mooie en tamelijk correcte oplossingen met kraagbouten, K-model, Modelrail en Ferro Suisse leveren smalspoor producten die mogelijk te gebruiken zijn.

Over het algemeen hebben de leveranciers in de V.S. in mijn ogen de beste railproducten, maar het plezier wordt vergald door hoge transportkosten en hoge invoerrechten, bovendien leveren zij geen continentale railstoelen.

Berekening:
Voor 14 wissels heb je 21 meter profiel nodig.
Verder heb ik zo'n 30 meter rijlengte, dus 60 meter profiel.
Voor een totale emplacementsombouw van code 148 naar code 125 heb ik dus zo'n 80 meter profiel nodig. Dat is grofweg 260 Feet.

ME (17-125)  geïmporteerd kost 4,67 € per meter, wordt 380 €.

De railprofielen zijn dus financiëel nog wel tedoen, en de bielzen ook, maar de railstoeltjes.......

Stoelendans:
Railstoelen zijn een prijzig onderdeel, vooral als je mooie metalen gegoten railstoelen wilt.
Er zijn er ook uit kunststof en uit messing geëtste die wat gunstiger geprijsd zijn.
Ik heb per meter rails 62 à 70 bielzen nodig, dus 124 - 140 railschoenen, dus ik heb voor 80 meter een kleine 5500 bielzen en 11.000 railschoenen nodig in totaal.

WENZ levert passende railstoelen voor NMRA code 125. maar WENZ railstoelen zijn geëtst, ze kosten ongeveer 20 € per meter (160 stuks) =  1600,00€.
of deze 108 stuks 10,00 € wordt 800,00 €.
Op de foto zien ze er niet zo goed uit als die van HEGOB vind ik.

HEGOB levert zeer fraaie railstoelen, ook glijplaten voor wissels, voetbreedte 2,75 mm. Deze zouden dus moeten passen op ME NMRA code 125...

DEMKO levert ook fraaie railstoelen type K. voetbreedte: 2,85 mm.  Maar bij mijn weten geen glijplaten voor wissels.

K-modul levert perfecte railstoelen uit kunststof, maar de prijs en de parameters zijn moeilijk te achterhalen.

Het wordt dus uitzoeken welke rails past in welke railstoelen.

DEMKO metalen railstoelen voor railvoet 2,85 mm. kosten 43,00 euro per 100 die aan een "Gussbaum geliefert" , kosten voor 10000 st. = 4300,00 euro. 
Andere optie 3,90 eu per gietboom van 14 stoeltjes
= 2800,00 euro.

WENZ heeft dus railstoelen (DRG) die geschikt zijn voor NMRA code 100 en 125.
Dan toch maar kiezen voor PECO code 100 profiel? Dat is weliswaar ietsje te licht, maar kost de helft.

K-modul en Model Rail AG uit respectievelijk Zwitserland en Liechtenstein leveren bruikbare opties van 3mm. hoogte en 2,8 mm. voetbreedte (NEM code 125), maar hun websites zijn voor online bestellen zo ontoegankelijk dat ik in eerste instantie ontmoedigd wordt om daar wat te kopen.

Ik vind het lastig en heb besloten het project even stil te leggen.

inspiratie

ArGe spur 0 stelt maten voor voor een "Universal Weiche".
Links de Duitse NEM code 125. Die is 3 mm. hoog van FerroSuisse en Model Rail.
Duitse profielen: net even anders dan de Nederlandse.
Voorbeeld van een zelfbouw closing frog wissel bij het puntstuk. Super lelijk, maar het rijdt feilloos. Foto: Tom Robichaud
Movable Point Assembly (MPA) van de zelfbouw closing frog wissel, in het midden de as waar de MPA om draait. De beide wisseltongen zijn mechanisch verbonden maar electrisch gescheiden. In mijn opinie lelijk. Maar het functioneert perfect. Foto: Tom Robichaud
Märklin spoor 0 closing frog wissel voor opwind of 'clockwork' modeltreinen. Een uitzonderlijk scherpe hoek, eerder geschikt voor trams in mijn opinie. In het Engels: "Pivoting switch rails"., Amerikaans: "Closing Frog". Jaren 20. Bron: Lok und Schiene Berlin.
Het door Huib Maaskant geprefereerde bedieningssysteem met 2 messingdraadjes en een pertinax plaatje. Foto: Huib Maaskant
HEGOB railstoelen voor spoor 0. Dit vind ik prachtig. Rail code 130, hoogte: 3,3 mm. Zeer fraai, hopelijk reageert Thomas Obst op mijn e-mail bestelling.
DEMKO maakt ook mooie railstoelen! Jammer genoeg nog niet voor spoor 0 wissels. Het stukje waar de tongen schuiven (glijstoelen) is immers afwijkend. Code 138 h: 3,5 mm.
NS wisselsein in combinatie met handbediening. De meeste wissels bij station Uithoorn waren handbediend.
NS handsteller voor wissels spoor 0. Foto: MK-modelbouw.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk