Zelfbouw closing frog wissel: Aan de slag

DECEMBER VAKANTIE

December is de maand dat ik even 2 weken vrij heb en dus wat aan modelbouw kan doen.
Ik ben vorig jaar begonnen aan het verbeteren van de wissels in het emplacement, ik ben van plan dit jaar de draad weer op te pakken en daarmee verder te gaan.
Omdat ik heb ontdekt dat ik onafhankelijk van de verschillende normen wil kunnen rijden heb ik serieus gedacht aan het 'closing frog' systeem, vrij vertaald: 'sluitend puntstuk'.

RAILS

LENZ gebruikt code 148, maar levert geen losse railstaven. Ik heb railprofielen besteld in de V.S. bij "Internet trains" van het merk "Micro Engineering". 

Ik heb in eerste instantie als tijdelijke oplossing flex meterrails van LENZ gesloopt en daarvan de losse railprofielen  gebruikt. Later zal ik die van Micro Engineering gebruiken.
Per wissel heb je ongeveer 1,50 m. railstaven nodig!  Voor 2 wissels sloop je dus 3 'flexibele meter-rails'.

De rails van ME zijn zowel NMRA code 148 als code 125. 

BIELZEN

Je hebt per wissel ongeveer 2,5 à 3 m. hout nodig van 3,5 x 6 m.m..
Voor 14 wissels heb je dus 42 meter lengte nodig.
De maat komt voor zover ik kan nagaan, alleen voor in het assortiment van het Deense "Billing Boats", maar niemand heeft ze op voorraad.
Daarbij komt dat ze prijzig zijn en een levertijd van 2 weken hebben. Dan is mijn vakantie alweer voorbij.
http://www.billingboats.com/wood.html

Daarom ben ik de bielzen zelf gaan zagen voor debouw van een prototype. Ik had nog wat mahonie houten plinten staan.
Mijn Böhler zaagtafeltje bleek echter niet opgewassen tegen deze klus.
De voeding sloeg steeds af en nadat ik die had vervangen door een 12V./15A.  voeding, bleek toch het motortje te weinig vermogen te leveren.
Ik heb zo'n beetje alle typen zaagbladen die op Böhler passen geprobeerd, maar het ging tergend langzaam.
Ik ben inmiddels overgestapt op de PROXXON FET.
http://www.kruis.nl/artikelen/727070/proxxon-tafelcirkelzaag-fet.html

Een ander punt van aandacht is de plaatsing/ligging van de bielzen. Totdat ik een goede tekening van de HESM kan vinden zal ik de ligging van de dwarsliggers van LENZ overnemen.

Het blijkt verassend moelijk een (bouw)tekening van een Nederlands wissel te vinden, laat staan een specifieke van de HESM.

RAILSTOELEN

 Een flinke uitdaging vormen de railstoelen, de duitse leveranciers HEGOB en DEMKO hebben (status 8 januari 2014) nog niets geleverd. Bovendien reageren ze niet op mailtjes, hetgeen ik irritant vind.
UPDATE 10 januari: railstoeltjes van DEMKO ontvangen. Ze bleken te passen op code 148 spoorstaven van "Micro Engineering". Had ik niet verwacht.
Voor de glijstoelen probeer ik kunststof stoelen van PECO: Slide rail chairs, for Code 124 rail Product Code: IL703. Kijken of het wat is met flat bottom en als het niet bevalt ga ik verder zoeken, ze zijn immers bedoeld voor bullhead rail.

UPDATE: De glijstoelen van PECO passen neiet en het ziet er niet uit.

GELEERDE LES

Met de keuze van het railsysteem heb ik in het verleden dus een fout gemaakt.
Ik was verblind door het prachtige systeem van LENZ, maar achteraf ontdekte ik dat ik andere uitgangspunten had moeten hanteren.
Het lijkt ogenschijnlijk makkelijk en redelijk geprijsd.

Het is niet erg om fouten te maken zolang je er van leert.

* Beter van te voren nadenken wat voor soort baan je wilt, ik kwam er door schade en schande achter dat ik wil kunnen rijden met verschillende wielnormen over één emplacement.
De consequentie is dat je een universele wissel moet kiezen, je kan niet met NEM wissels werken.
Achteraf was PECO flatbottom een betere keuze geweest, maar dan heb je een lager profiel en een Engels prototype.
* Zorg dat eerst de halffabrikaten aanwezig zijn voordat je een project begint in de vakantie.
Dat geldt ook voor de gereedschappen en machines

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk