Standaard pagina

Lokomotief

Ik ben bezig om de gefreesde polystyrol delen in elkaar te passen.

Als alles goed past wordt het uiteindelijk in messing gefreesd.

Men kan zich afvragen waarom nog in messing bouwen?

Afgezien van het feit dat het een gebruik is onder modelbouwers, moet ik zeggen dat ik de grootst mogelijke problemen heb om netjes te lijmen.

Het lijmen op zich gaat makkelijk, je houdt de delen mooi haaks en parallel en laat de capillaire werking zijn werk doen: de dunne lijm kruipt keurig op zijn plek.

Maar er lijkt een soort electrostatische aantrekkeningskracht te bestaan tussen de polystyrol delen en het tuitje van de lijmdispenser. Af en toe spuiten er namelijk kleine druppeltjes spontaan uit het tuitje op de lok waardoor vieze vlekken ontstaan. 

Ik lijm nu met een draadje tussen lijmtuit en werkstuk. Aan de werkstukkant met een krokodillenklem en aan de andere kant aan het metalen lijmtuitje. Nu heb ik minder last van lijmspetters.

Bezig mijn eigen bouwdoos in elkaar te zetten.
Controleren of er geen fouten in het ontwerp zitten.
Alle details moeten kloppen voordat ik verder ga.
Even in elkaar gezet om het gevoel voor het model te krijgen. Ik heb nog een paar foutjes ontdekt, zoals het feit dat ik de voorkant van de cabine verkeerd om heb gelijmd. Ook de vuldeksels van de watertanks zijn te klein.
De houten bufferbalken komen nog. Ook de afscheiding tussen onderste waterbak en kolenbak moet nog worden aangebracht. Evenals het gebogen deel van de achterkant van de cabine.
Alles is nog wat ruw, Ik moet hier en daar nog wat vijlen. Maar de onderdelen passen perfect. Bijzonder veelbelovend voor als het in messing wordt gefreesd!

Etswerk voor wissellantaarn en handsteller ontvangen.

Het etswerk is inmiddels aangekomen uit Schotland.

De tekeningen had ik vorig jaar al gemaakt.

Laten doen bij PPD in 0,2 mm. messing.

Het ziet er netjes en professioneel uit, maar ik denk inmiddels dat ik het mooier kan uitfrezen.

Ik zie het indicatiegebied van metaal etsen vooral daar waar het werkstuk erg dun is, maar voor dikker materiaal is frezen m.i. superieur vooral als ik de issues met graveren heb opgelost.

De N.S. wisselseinen in messing. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om ze in elkaar te zetten.
N.S. handwisselsteller plus nog wat wisselonderdelen. Ben benieuwd hoe ze er uitzien als ze in elkaar zijn gezet.

Voorste Draaistel

Ik heb het voorste draaistel nu vrijwel af in CAD.

Even in polystyrol gefreesd om te kijken of het klopt en of het zo gedaan kan worden.

Bezig met voorste draaistel. Een beetje moeite met scherpstellen. Het binnenwerk is een vrij complexe 3D vorm daarom heb ik het tijdelijk even weergegeven als een 2D raamwerk.
Even snel in elkaar gezet. Ik moet de werkstukken nog ontbramen en nabewerken, maar het ging mij om de pasvorm. Ik ben daar zeer tevreden over. Werkstukn uit 0,5mm. polystryrol. Het frezen wordt mooier dan etsen omdat de kanten mooi haaks en strak zijn. (geen onderetsing effect)
We zijn er nog lang niet, maar het vordert gestaag. De hornblockguides zijn er geweldig mooi uitgekomen.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Arnold | Antwoord 19.07.2015 12.45

Hallo Jaap,
Je bent lekker bezig! Wil je de klinknagels van dit model gaan persen of gaan jullie ze stuk voor stuk solderen? (gaten) Vriendelijke groeten,

Jaa Dekker 19.07.2015 13.08

Hallo Arnold, ik heb klinknagels van 0,3 en 0,5 mm. ik wil ze gaan solderen.

Jaap Dekker | Antwoord 12.07.2015 08.34

Bedankt voor je compliment Martin. Op dit moment verkoop ik niets, de lok is nog in de ontwikkelfase.

Martin | Antwoord 10.07.2015 21.35

Beste Jaap,
Je 5500 model gaat er steeds beter uit zien. In hoeverre verkoop je ook gefreesde platen van dit model? Vriendelijke groet, Martin

Rene | Antwoord 04.07.2015 20.18

Beste Jaap,

Ik ben nog op zoek naar twee wisselstellers van de NS voor spoor 0. Kan jij mij die leveren?
Ik hoor graag je antwoord.
Alvast bedankt

Jaap Dekker 05.07.2015 00.54

Beste René, ik heb deze vraag eerder gehad, maar ik kan ze niet leveren voor een redelijke prijs, het wordt gewoon veel te duur. Dus het antwoord is: Nee

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk