Wissels en Seinpalen.

Model Rail AG heeft de bestelling geleverd

Eindelijk de bestelling van ModelRail AG ontvangen, het ziet er fantastisch uit!

Ik heb nu geleerd dat het tot 4 maanden kan duren voordat de bestelling wordt geleverd, dus de volgende keer moet ik zorgen voor een flinke voorraad, want de kerstvakantie is alweer bijna voorbij.

Ook heb ik geleerd dat je enorm duideklijk moet communiceren over het product, want dit had ik eigenlijk vorig jaar besteld maar toen werden de verkeerde wisselrailstoelen geleverd (voor railspijkertjes). 

Meneer Walser is in de communicatie nogal eh...sober. je moet er echt bovenop zitten anders gaat het mis.

De gegoten railstoelen en glijstoelen voor de wissels. Railvoetbreedte 2,8 mm.
Even quick & dirty uitproberen
Nog niet helemaal klaar, maar het ziet er veelbelovend uit.

Wissel: Bielzen produceren

Na een crash als gevolg van een lullig leeg knoopcel batterijtje op het moederbord heb ik Mach3 opnieuw geïnstalleerd en opnieuw helemaal from scratch geconfigureerd.

Ik heb me suf gezocht naar de oorzaak en het heeft me een week gekost, want de enige melding die ik kreeg was: "de parameter is onjuist".

Nu werkt alles weer en ik ben de wisselbielzen aan het frezen.
In eerste instantie de versie met de schuine eindbielzen, daarna volgt de versie met de rechte eindbielzen. 

Ik gebruik een plaat multiplex met zowel kwartiergezaagd als dossegezaagd mahoniefineer van ongeveer 500x250 mm. en 3,5 mm. dik.

Er passen nèt 2 wissels op, ik heb de zaagtekening in G-code zó ontworpen dat er één linkse en één rechtse op gaat.

Kwartiergezaagd geeft een rustiger beeld, Dosse gezaagd geeft een dynamischer beeld vanwege de "ogen", maar op zich kun je dat ook prima gebruiken.
Ik gebruik beide door elkaar voor de afwisseling.

De nerf is zó gekozen dat die zo veel mogelijk 'in lijn' loopt met de rechte bielzen.
Bij de schuine bielzen wijkt de nerf een klein beetje af, maar dat zie je nauwelijks.
De bielzen worden uit het matje geknipt en vervolgens krijgen ze een nabehandeling met een vijl en schuurpapier.
De bovenkant van de bielzen wordt een beetje afgeschuind, zoals bij de Nederlandse bielzen gebruikelijk was. (bij de Duitse niet)

Ik heb mijn hout gekocht en laten zagen bij Fijnhout. Ze zijn zeer professioneel, ervaren en behulpzaam.
De keuze van de houtsoort (mahoniefineer 3.5 dik) blijkt voortreffelijk uit te werken voor mijn model. Ik heb nogal wat andere houtsoorten geprobeerd, maar dat was het vaak "net niet".

Tenslotte volgt er een lichte airbrush spuitbeurt met verdunde wengé bijts van Rambo.
Later volgt er weathering met zwart, grijs en roestbruin,

Video
De bewerking is klaar, de stof en losse stukjes zijn opgezogen, na het frezen ontstaat een "matje". De geboorde gaten zijn uiteraard voor de centreer stiften van de railstoelen van ModelRail AG.
Het verschil in nerf tussen dosse en kwartiers gezaagd. Bron: Joost de Vree.
Rechts en midden: Een paar afgewerkte 'matjes', zo komen ze uit de portaalfrees. Dit is de versie met de schuine eindbielzen. De meest linkse (een rechts afbuigende wissel) is al losgehaald uit het matje, maar behoeft nog nabewerking. De middelste plaat is 'dosse-', de rechtse is 'kwartiergezaagd'. Kwartiergezaagd is wat strakker, dosse is wat levendiger qua nerf. Ik gebruik beide door elkaar voor de afwisseling tussen de wissels. Ik wil niet dat de wissels er het zelfde uitzien, dat verhoogt het realistische gevoel.
De portaalfrees maakt onvoorstelbaar nauwkeurig werk. We zien hier wat 'kwartiersgezaagde' en 'vals kwartiergezaagde' panelen. De afwisseling maakt het realistisch. Ik heb de panelen gekocht en laten zagen bij Fijnhout in Amsterdam. Ik ben daar zeer tevreden over.

Seinpalen

Voor zover ik kan nagaan komt deze tekening uit een artikel van Hans Nahon.

Ik ben nu bezig met de groefschijf. Ik maak 'm eerst uit Tufnol, dan uit messing.

Seinpalen uit messing en aluminium volstaf vind ik te bewerkelijk voor serieproductie, de inspanning staat niet in verhouding.

Ik heb 5 mm. Tufnol Rod (rond staf) besteld, maar dat is vooralsnog niet leverbaar, hoewel het in de catalogus staat.

Ik krijg gewoon geen antwoord van leveranciers.
Eentje antwoordde dat de kleinste diameter 6 mm. was, daar heb ik niets aan.

Ik heb de vraag nu bij Tufnol zelf neergelegd.

Tufnol Composites Ltd
Wellhead Lane,
Perry Barr, Birmingham B42 2TN.

Als het weer niet lukt, ga ik Delrin proberen, het is goed te bewerken, maar een drama om te lijmen.

 

Toch maar even in CAD getekend, want de mij ter beschikking staande tekeningen zijn onbruikbaar.
Een asgat boren van 0,7 mm.

CAD wisselvarianten

Ik ben bezig om een engels wissel en een dubbel kruiswissel te ontwerpen in CAD.

Alles passend in de geometrie van LENZ, dus 11,25 graden afbuighoek en een hartafstand tussen de rails van 114,3 mm.

De bielzen zullen ook gefreesd worden.

 

Engels wissel. wel losgesneden, maar moet nog nabewerkt worden.

STOFAFZUIGINSTALLATIE OP PORTAALFREES

Omdat ik nu wat regelmatiger aan het frezen ben, is het tijd om het stof wat beter af te zuigen.

Ik heb een tijdelijke constructie gemaakt om er van te leren.

Simpel, maar toch eenvoudig.

Ik heb bij Damen CNC een afzuigslang besteld en deze aangesloten op de stofzuiger.
bij de frees een simpele PVC pijp met een afgeschuinde mond.

Het scheelt enorm in rommel en stuiftroep.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk