tufnol en bielzen

Tufnol rondstaf 5 mm.

5 mm. Tufnol rondstaf bestaat echt.

Tot mijn niet geringe verbazing eindelijk de bestelling Tufnol 5 mm. rondstaf uit Birmingham in Engeland ontvangen.

Pogingen om dit in Nederland te bestellen bij Eriks en RS-online mondden uit in frustratie en tijdverlies. Deze bedrijven zijn onwillig om aan particulieren te leveren.
Daarom ben ik maar direct bij Tufnol GB in Birmingham gaan bestellen en dat heeft uiteindelijk tot resultaat geleid, al duurde het 2 maanden. De communicatie met de Britten verliep ook wat rommelig.

Ik neem aan dat Tufnol deze maat (5 mm.) standaard niet op voorraad heeft, maar ze hebben 'm uiteindelijk wel aangemaakt en geleverd!

We kunnen dus het 'seinpalenproject' van Huib Maaskant weer opstarten.

Rails en Bielzen

Ik ben nu bezig een voorraadje aan te maken van bielzen voor wissels, rechte en gebogen rails.

De CNC frees staat nu ingesteld en ik kan lekker achter elkaar doorwerken en productie draaien.

Het stuifprobleem met MDF frezen is nu opgelost, het is alleen nog een klere herrie.

De railstoeltjes van ModelRail AG passen perfect in de geboorde gaten en de 3mm. hoge railstaven passen daar weer perfect in.

Het was even ploeteren, maar nu gaat het prima.

Al met al ben ik zeer tevreden over dit project.

CAD tekening rechte rails deze wordt in CamBam omgezet naar een *.nc file waarmee je MACH3 kunt aansturen.
Van CAD via CNC naar houten modelbielzen. De foto is een beetje onscherp, maar in het echt ziet het er retestrak uit.
Ik ben zeer te spreken over de levensechte nerf en omdat ik elke biels met een vijltje individueel afschuin, ziet elke individuele biels er anders uit! Het is veel werk, maar ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend is. Moet natuurlijk nog gebeitst en gewheathered worden. Ik heb snel geschat ongeveer 15 meter rechte rails nodig voor het emplacement, maar het kan meer zijn. Dat n zo'n 10 matjes van 3 stuks.
Bielzen voor rechte rails. Deze dwarsliggers behoeven nog wat nabewerking en dan ga ik ze bijtsen met wengé.
Bielzen zijn aan de bovenkant afgeschuind. Maten in cm. In model (1:45) wordt dat 6,22 mm x 3,33 mm. De bovenkant is dus iets smaller met 4,9 mm. Bron: Nationaal archief.
CAD tekening voor de bielzen van de gebogen rails. parameters: 30 graden en een straal van 2000 mm. Dus 3 van deze stukken vormen een hoek van 90 graden. 12 van deze stukken vormen een cirkel met een nominale straal van 2 meter en een diameter van 4 meter.
Gebogen rails zijn uitgefreesd. Er kunnen 3 uit een plankje. lengte ongeveer 47 cm. 30 graden en radius 2 meter.
De pas gefreesde dwarsliggers behoeven nog nabewerking, maar het ziet er fantastisch uit en het is rete nauwkeurig.
Station Legmeerpolder wordt aangepakt. Het nieuwe sporenplan is authentieker.
Even alles op het oog controleren. De gefreesde dwarsliggers zien er fantastisch uit.
Een mal gemaakt voor de balken van de beschoeiïng van de perrons.
DE balkjes blijven nu exact parallel en op bgelijke afstand.
De balkjes in de mal en met houtlijm insmeren.

GROSSEN BUSECK

Met Jan den Haan naar Grossen Buseck geweest.

3D geprint: niet alleen tafeltjes en stoelen, maar zelfs bierpullen met schuimend bier! Van Limarutti uit München
Limarutti: zelfs de laden kunnen open! Laten printen bij SHAPEWAYS. Foto: Fimarutti. http://www.limarutti.de/Limarutti_Modellbau/Feines_Zubehor.html
UHDE heeft een slim systeem ontwikkeld om het profiel van een spoordijk uit Polystyreen te smelten.
Tuingereedschap 1:45 van HENKE.
Zuurtransport wagon van PETAU: na productie waren ze meteen uitverkocht.
Prachtige berken op schaal.
Diverse LENZ koppelingen voor onderbouw van MOOG.

Nieuwe reacties

29.03 | 10:44

eh sorry, je hebt gelijk, ik las het niet goed. Het is inmiddels gecorrigeerd.

29.03 | 09:18

Hoi Rolf, de dikte wordt door Jan bepaald, ik voer alleen het tekenwerk uit

18.03 | 09:22

Dag Jaap
Mooi om te zien dat er weer modelbouw vorderingen zijn te melden
Opm. balkons van 4mm lijken me wat dik waarschijnlijk moet dit 0.4mm zijn
Grt Rolf

28.02 | 16:11

Met Solid Edge 3D heb ik geen ervaring.
Mvg, Frank Jonkers