LEGMEERPOLDER

Station HESM type III

Stationsgebouw HESM type III: bouw prototype.

Dit project heeft een paar jaar stil gelegen, maar ik wil het nu weer oppakken.

Dit wordt door de HESM aangeduid als "haltegebouw".
Aan de straatzijde is de gevel vlak en aan de perronzijde springt de gevel in.
Hierdoor ontstaan twee verschillende zijgevels: een 'lange' en een 'korte'.
Achter de 'lange' zijgevel bevindt zich het trappenhuis.

Ik probeer de gevelwanden van dit haltegebouw uit 2,5 mm. dik MDF te frezen.

Ik onderzoek of het haalbaar is om de baksteenvoegen en fijne details in de MDF-gevels te frezen met de portaalfrees.

Als dat niet zo is ga ik andere materialen uitproberen, zoals styreenplaten. 

Halte 39 ofwel: station Legmeerpolder vanaf de baan- of perronzijde. We zien de 'lange' zijgevel. De baangevel verspringt. Verder valt op dat onder de dakpunt de houten ornamenten geheel crème geschilderd zijn, bij andere type III stations zie je vaak een contrasterende kleurencombinatie. Ook valt op dat er een houten uitbouw is voor de ingangsdeur. Op bouwtekeningen ben ik die nog niet tegengekomen. De naam 'LEGMEERPOLDER' staat waarschijnlijk op de perrongevel, maar op foto's is het vrijwel niet waar te nemen door de lage resolutie. De sponningen waren licht, waarschijnlijk crèmekleurig en de kozijnen en deuren waren donker, waarschijnlijkn donkergroen.

Tufnol

Ik heb zowaar, na ze 3x aangemaand te hebben, een reactie van Tufnol uit Birmingham ontvangen.

Ik kreeg een pro-forma invoice voor de levering van 5mm. tufnol rod.
Dat betekent
a) dat 5mm. volstaf (rod) wel degelijk bestaat en leverbaar is en
b) dat ze kennelijk van plan zijn om het naar mij op te sturen.

Ik heb het bedrag overgemakt en ik ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen.

Even afwachten.

Kunnen we eindelijk verder met de seinpalen voor Huib.

Update 18 febr.: kreeg een mailtje van Tufnol dat de levertijd 4 weken is.

Tracé Legmeerpolder op de schop

Station Legmeerpolder gezien vanaf de 'straatzijde'. Deze gevel is vlak. We kijken tevens tegen de korte zijgevel aan. Deze facultatieve halte met nummer 39 lag op een dijk met aan weerszijden polderlandschap met akkers. De foto is waarschijnlijk genomen vanaf de J.C. van Hattumweg. Bron: Het Utrechts Archief.

Zoals eerder gemeld, heb ik mij gerealiseerd dat ik ontwerpfouten heb gemaakt.
Ik ben in de val gelopen van de 'snelle oplosssing': ik dacht snel klaar te zijn met het verleidelijke kant-en-klare railsysteem van LENZ.

Ik weet nu beter en het is niet erg om fouten te maken zolang je er van leert.

Begrijp me niet verkeerd: LENZ levert m.i. fantastische producten zeker als je Duits en volgens NEM wilt rijden. Echt geen kwaad woord over LENZ!

Maar door dit project ben ik mezelf tegengekomen. Ik heb ontdekt dat ik heel gedetailleerd en historisch correct wil werken. Dat geeft mij rust en bevrediging.

Ook wil ik Nederlands rijden. Helaas zal ik veel zelf moeten maken daardoor.

Een ander punt van aandacht is mijn leeftijd, ik weet echt niet of ik mijn plannen in dit leven nog kan realiseren, maar goed, "die trying" is mijn devies.

Er zijn ook zaken die wel goede keuzes blijken te zijn geweest:
Ik ben heel erg tevreden over de lijmtechniek met latex, want het verwijderen van rails is een makkie en de weggehaalde rails en wissels zijn nog volstrekt intakt en bruikbaar.

Wat ook heel goed werkt is de keuze van groene Styrodur 3035 cs (3cm.) als ondergrond.
Het is licht en makkelijk te bewerken met een scherp mes of warme draad.

Ook ben ik blij dat ik voor de schaal 1:45 heb gekozen en niet voor 1:43,5 aangezien 1:45 de correcte schaal is bij de spoorbreeedte van 32 mm.

Modificatie.

Ik heb besloten niet alleen de rails en wissels te vervangen maar ook het tracé iets aan te passen.

Ik was aanvankelijk afgeweken van het origineel door een omloopspoor aan te brengen, dat gaf meer rij-mogelijkheden, maar na voortschrijdend inzicht vind ik het toch beter om het originele ontwerp aan te houden, dus met een doodlopend laadspoor.

Ben nog bezig om de perronhoogte uit te vogelen, op foto's lijkt die ongeveer iets boven de wiellagers van de 2400 uit te komen.

Halte 39 in de zon. Op deze foto zien we bij de overweg een sein staan dat vermoedelijk werd gebruikt als haltesein, het zou dan in het donker paars of blauw licht hebben gevoerd. Als ik het goed begrepen heb, dan staat het sein nu op 'stoppen', want het is uit de mand gehesen. We kijken tegen de lange zijgevel. Voorbij het haltesein zien we de karakteristieke dubbele woning met witte gevel. Daartussen bevindt zich de J.C. van Hattumweg. Aan de overkant voorbij de dubbele woning ligt tegenwoordig station 'Westwijk' van de metro/sneltram lijn 51. Bron: Oneindig NoordHolland.
Het paarse haltesein, het sein kon uit de korf worden gehesen en in de korf aan de voet uit beeld worden gebracht. In het donker zou er een blauw of paars licht gebruikt worden. bron: www.klassiekebeveiliging.com
Ik ga het sporenplan wat authentieker maken, dus geen omloopspoor maar een enkelsporig hoofdspoor met een aftakkend doodlopend spoor naar de verhoogde loswal.
Rails en wissels zijn verwijderd. Ik ga het sporenplan ook aanpassen en iets beter laten overeenkomen met hoe het vroeger geweest is.
Gezien vanuit tegengestelde richting. Duidelijk te zien is het groene piepschuim dat veel beter te bewerken is dan de witte variant. Materiaal: STYRODUR 3035 CS. Het perron moet ook worden aangepast.
Ik ontdekte achteraf, toen ik de foto in hoge resolutie terugvond en toen ik nog eens goed keek, dat de losweg er iets anders uitzag dan ik dacht: het verhoogde stuk is wat kleiner dan ik heb uitgebeeld op het emplacement. Het is een relatief klein heuveltje op het perron. Ik kies er echter voor het zo te laten.
De stationgevels voor de foto even snel aan elkaar gelegd. De gevels en grondplaat van het station zijn gefreesd uit 2,5 mm. MDF. Het gaat er mij in deze ronde om de G-code op eventuele foutjes te controleren. De baksteenvoegen zijn nog niet ingefreesd. Vervolgens ga ik testen of de voegen wel realistisch te maken zijn met graveren. De dikte van de groef zou ongeveer 0,2 mm. worden in schaal 1:45. Beoogde freesparameters: Diameter graveerfrees: 0,2 mm. Het toerental is 30.000 rpm. De freesdiepte per run is 1/2 x diam. dus 0,1 mm. De feedrate hou ik op 20 mm./minuut om het graveerfreesje niet te laten knappen. Ik moet ergens tussen 0,2 en 0,3 mm. diep frezen, dus ik moet het 3x herhalen, steeds 0,1 mm. dieper. Dat wordt een geduldwerkje! Voordat ik kan graveren, moet ik de ondergrond eerst vlakken, anders ontstaan er diepteverschillen bij het graveren. Bij doorfrezen komt dat niet zo nauw.

Griep

Een vervelende griep heeft bij mij alles ruim een week stilgelegd.
Ik was echt doodziek.

Update 18 februari: Griep blijkt wat hardnekkiger dan ik had verwacht, ben nu al 2 weken lamgelegd.

Update 23 februari: voel me iets beter, maar ben nog steeds erg moe en uitgeput.

 

Sponning frezen

Sponningen.

Ik heb, om te testen, de sponningen van de gevels gefreesd in MDF 1,5 mm.

Het doel van deze operatie is om te kijken of 1,5 mm. MDF geschikt is en of de G-code klopt.

De dikte van 1,5 mm. geeft op het oog een redelijke verhouding, net als de muurdikte van 2,5 mm.

Mijn eerste indruk van MDF is dat het voor het hele fijne werk, er nogal "vezelig" uitziet en flinke nabewerking behoeft. De dunne stijlen voelen eerder aan als stof dan als hout.
Ik zou zeggen dat MDF in deze dikte niet geschikt is om te frezen en dat ik beter een andere houtsoort of Plasticard kan proberen.

De gebruikte freesparameters zijn:
toerental: 29.000 rpm.
frees diameter: 0,5 mm.
Feedrate: F50
Freesdiepte: 0,4 mm. per run.

MDF: 1,5 mm.

Kozijnen.

Vervolgens moeten de kozijnen worden gefreesd. Ik denk nu dat MDF daar niet geschikt voor is en ik ga wat andere materialen proberen.

Voegen graveren.
De laatste stap is voor de buitenmuren de voegen graveren met een 0,2 mm. freesje.
Ik ga eerst een proefstukje maken om te kijken of het de moeite loont, want ik heb mijn bedenkingen bij MDF.

Anders ga ik eens Slater's Plasticard proberen.

Met een freesje van 0,5 mm. de sponningen gefreesd uit 1mm. MDF. Het werkstuk komt zó uit de frees, gevels moeten nog losgesneden worden en behoeven nabewerking.
Zijgevel1 (de lange zijgevel): Even om te proberen op een snijmat de gevel en sponning op elkaar gelegd. Het MDF behoeft nog nabewerking met vijl en schuurpapier.
Straatgevel. De voegen van de bakstenen zijn nog niet gefreesd in deze ronde omdat ik niet te veel parameters tegelijk wil bekijken. Het gevelornament heb ik er even opgelegd om te kijken of het 'werkt' in deze dikte. In mijn beleving is het materiaal iets te dik (1,5 mm.). De sponningdikte werkt hier goed voor mijn gevoel.
Voordat we echt gaan bouwen moeten we alles grondig controleren. Hier het station van boven gezien. Bovenaan zien we de naar binnen springende gevel van de perronzijde. Aan de onderkant de straatzijde. Links de lange zijgevel en rechts de korte zijgevel.
GEVEL BAANZIJDE (perronzijde) provisorisch in elkaar gezet ter controle van de maten. Ongeveer 1/3e van de gevel links springt naar binnen.
GEVEL STRAATZIJDE, deze is vlak en verspringt niet.
LANGE ZIJGEVEL (zijgevel1) gezien vanaf perronzijde. Hierachter bevindt zich het trappenhuis.
KORTE ZIJGEVEL (zijgevel2) gezien vanaf perron- of baanzijde. We zien hier duidelijk het inspringen van de baangevel.
Om uit te proberen: Zijgevel1 met kozijnen geprint op folie.
Test om voegen te frezen in berkenhout. Veel "luchtfrezen" zoals je kunt zien. In feite gaat het om graveren en niet om frezen. Bij graveren is de freesdiepte kleiner dan de dikte van het werkstuk. Ik ben er niet tevreden over. Doordat ik het werkstuk niet goed vlak kreeg zijn er delen die wat dieper lagen niet gefreesd. Doorfrezen is geen probleem, maar voor graveren moet het werkstuk perfect vlak liggen. Zelfs nadat het hout was vastgelijmd op de ondergrond bleef het nog te ongelijk van hoogte. Het 'hobbelt' gewoon te veel. De diepte hoeft maar 0,1 à 0,2 mm. te zijn. Plasticard ging bij mij helemaal mis omdat het plastic ging smelten en het boortje daardoor te zwaar belastte. Dus plastic moet met tragere spindle speed en hogere feedrate en er moet koelvloeistof op de frees gespoten worden tijdens het frezen. Een oplossing is het programma "Autoleveller".
Ik vind ook met berkenhout het resultaat iets te vezelig. Ik overweeg nu Tufnol plaat. Het valt echter niet mee om in Nederland aan Tufnol te komen, de communicatie met Nederlandse leveranciers verloopt nogal moeizaam. Ik moet ook een betere manier bedenken om het werkstuk vlak te krijgen, bijvoorbeeld middels een vacuümtafel of met lijm. Ik herinner mij een graveerhulpstuk dat te koop is bij DamenCNC wat de hoogte verschillen opvangt.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk