Vertraging door storingen

TB6560 stuk?

Tijdens het vlakken van de waste plate, stopte de machine ermee.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is, maar hij is niet meer voor of achteruit te krijgen, geen enkele as reageert. Niets helpt. Er is iets stuk of ontregeld....maar ik weet niet wat het is. Dus zoeken.

Het kan zijn dat de stuurkaart stuk is, ik heb maar voor alle zekerheid een nieuwe besteld maar moet daar 3 weken op wachten dus de hobby ligt even stil qua CNC. Als het niet de stuurkaart is, zijn het de motoren of de computer.

Bij de computer kan het aan de software liggen of aan de parallelle poort.

Ik ga MACH3 verwijderen en opnieuw installeren en configureren.

Als het niet de stuurkaart is, wordt het zoeken. Ik moet eens kijken hoe ik de stappenmotoren individueel kan testen.

Ik denk erover om nog een desktop aan te schaffen (waarvan ik dus zeker weet dat de parallelle poort in orde is). Daarmee kan ik uitsluiten dat het aan de poort ligt.

Ik heb nog 2 NEMA-8 stappenmotortjes liggen die bedoeld zijn voor het dwarssupport van de draaibank, daarmee kan ik uitsluiten dat het aan de motoren ligt.

Kortom: werk aan de winkel en systematisch werken om een diagnose te stellen.

Zutphen 2015 bijeenkomst Spoor0-forum

Met Jan den Haan naar spoor0-forum bijeenkomst. Rob Bosman en Rob Kievit waren er ook. Genieten van prachtige spoor 0 modules en zelfbouwprojecten.

Leuke module van Rob Kievit

EUROSPOOR Utrecht

Met Jan den Haan naar Eurospoor in de Jaarbeurs. De nadruk lag daar op schaal H0.

Interessante bloksysteem technologie om modelauto's automatisch te laten rijden. Deze waren in H0 maar het systeem is ook te gebruiken in spoor 0. Het is behoorlijk lastig om het achteraf in te bouwen, het moet echt eerst van te voren goed ontworpen zijn.
Bijzonder motief: Dijkdoorbraak in model bij Beneluxspoormodules. schaal H0
Er waren veel Franse en Belgische modules. Deze is in H0. Leuk: de bronskleurige Citroën CX met caravan, typerend voor de late jaren 70 .
Eerste station van Haarlem. Interessante breedspoormodule in spoor 0;
Nederlands motief.

Oef: CNC weer operationeel

Na een speurtocht en geploeter van 3 weken heb ik de boel weer aan de praat gekregen.

Achteraf bleek er gelukkig niets stuk te zijn, maar ik moest wel eerst MACH3 verwijderen en vervolgens weer from scratch installeren en configureren.
Ik had aanvankelijk versie 1.90.038 geïnstalleerd, maar die werkte voor geen meter.
Weer verwijderd en vervolgens een andere versie geïnstalleerd.
De versie die bij mij uiteindelijk goed werkt is 3.041.


Het kost allemaal wat tijd, maar het is een hobby en goed voor de opbouw van mijn frustratietolerantie. Bovendien versterkt het enorm het zelfvertrouwen dat je het zelf kunt oplossen.

Door deze aanpak kom ik echt in de "kelders" van het systeem, ik heb een LPT-poort tester voor 10€ op e-bay gescoord.

Je kunt nu echt per pen zien of de poort correct werkt. Eigenlijk is dit noodzakelijk bij het opsporen van fouten. Echter voordat ik dit ging toepassen had ik de boel aan de praat gekregen.

Wat er ontregeld was geraakt weet ik dus niet, maar ik ben blij dat het weer werkt en dat we binnenkort productie kunnen gaan draaien. Misschien heeft de afstandsbediening een rol gespeeld?

Ik heb inmiddels ook een nieuwe stuurkaart TB 6560 van Eurotools24.de en nog een tweedehands HP desktop met RS232-DB25 parallele poort als reserve.

Daardoor kon ik alle onderdelen testen en mogelijke daders systematisch uitsluiten.

Ik heb nu ook de kleine NEMA-8 stappenmotortjes kunnen testen die ik wil gaan toepassen op mijn draaibank. Het viel me op dat ze nogal heet werden maar perfect werken.
Ik ben benieuwd of ze sterk genoeg zijn om zonder vertraging het kruissupport aan te sturen.

Gelukkig werkt alles weer.
Met een pen-tester kon ik de RS232/DB25 testen. Zo kan men zien of de LPT1 poort correct werkt.
De printerpoort is weer helemaal hersteld
De kleine NEMO-8 stappenmotortjes worden getest en werken prima. Ik hoop dat ze sterk genoeg zijn voor het dwarssupport van de draaibank. De stuurkaart zit tegenwoordig in een mooie zwarte metalen doos.

Het vlakken van de "waste plate".

De vorige keer gebruikte ik een schuurschijf om de wasteplate te vlakken. Het lukte toen nèt wel. Maar dit keer lukte het niet: de spindlesnelheid is eenvoudig te hoog en de schuurschijf veroorzaakt te veel vibraties.

Het probleem zit 'm in de combinatie van het hoge toerental en de diameter en de onbalans van de schuurschijf, deze is gewoon niet geschikt voor de hoge spindle snelheid.

Voor die hoge spindlesnelheden zou de schuurschijf gebalanceerd moeten worden, net als de wielen van een auto.          

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk