CNC

Het freesportaal calibreren

Alle 3 de assen zijn gecalibreerd met een nauwkeurige meetklok. Y en A lopen samen op, want ze zijn gekoppeld.

De procedure moet een paar keer worden herhaald om een nauwkeurige instelling te krijgen.

De portaalfrees is nu vrijwel klaar voor productie.

Ik moet alleen nog de macro voor "auto-zero" voor de 3 assen instellen. 

De Y- en A-as worden uitgeklokt: je controleert of de in de G-code opgegeven waarde overeenkomt met de feitelijke verplaatsing van de protaalfrees. Dit is tamelijk essentiëel en geloof me: dit gaat niet vanzelf goed!
Hier wordt de Z-as uitgeklokt.

Vlakken van de waste plate / spoilboard

Bij freesjes kleiner dan 1,5 mm. is het essentiëel om de vlakheid van het werkstuk te controleren, anders breken ze binnen de kortste keren.

Dus in ieder geval  de hoogte even uitklokken voor je begint om te controleren of de afwijkingen niet te groot zijn.

Om de zoveel tijd moet je een nieuwe wasteplate monteren.
Elke nieuwe wasteplate moet je vlakken.

Maar zelfs dan zijn er nog hoogteverschillen in het werkstuk.

Een hoogteverschil van 0,6mm (wat niets bijzonders is) is erg veel voor een freesje van 0,3 mm, namelijk 200% van zijn eigen diameter.

De basis van de machine is van Multiplex en de wasteplate is van MDF en hout zal nou eenmaal gaan 'werken' onder invloed van temperatuur en vochtigheid.

Misschien blijft het strakker als het hout wordt geverfd, maar bij mij is het naturel.

Wasteplate wordt ook wel "spoilboard" genoemd.

Eigenlijk moet je elke keer vlakken als je nauwkeurig werk en graveerwerk gaat uitvoeren, zelfs als je de machine een tijdje niet hebt gebruikt.

Als je materiaal niet te dun is, is het aan te raden om ook het te frezen materiaal even te vlakken, het voorkomt teleurstellingen en gebroken freesjes.

Maar zelfs als je de wasteplate vlakt en het te bewerken materiaal ook vlakt, zul je merken dat er hoogte verschillen zijn.

Hoogteverschillen zijn niet te voorkomen, bij hele nauwkeurige bewerkingen is het daarom nuttig om een autolevel programma te gebruiken, dat de (minutieuze) hoogte verschillen meet en de g-code voor de Z-as corrigeert.

Om te vlakken kan ik helaas geen houtfrees gebruiken omdat ze niet in voldoende grote diamter te koop zijn. Ik heb ongeveer 60 à 70 mm diameter nodig om helemaal tot aan de randen van de wasteplate te komen.

Bij een grote diameter gaan echter vanaf ongeveer 3000 toeren dezelfde problemen spelen als bij ongebalanceerde autowielen: trillen. 

Je kunt het toerental van de KRESS 800 regelen maar het laagste toerental ligt rond de 10.000 rpm en dat is te hoog voor een gewone ongebalanceerde ronde schuurschijf. 

Die schuurschijven werken prima in een handboormachine, maar zijn niet geschikt voor CNC met hoge toerentallen. Hevig trillen van het frame is het gevolg omdat ze onvoldoende zijn uitgebalanceerd.

Ik kon 2 oplossingsstrategieën bedenken:

1) Een electronische toerental regelaar om de motor langzamer te laten draaien en een standaard schuurschijf blijven gebruiken.

2) De diameter van de schuurschijf verkleinen en met hoge toerentallen werken.

Na research op diverse CNC-forums en na advies ingewonnen te hebben bij DamenCNC, kwam ik tot de conclusie dat er meerdere mensen zijn die naar een oplossing zoeken hiervoor.

Ook moest ik concluderen dat er op dit moment nog geen betaalbare, makkelijke, kant-en-klare oplossing is voor een electronische toerentalregeling van de KRESS. De electronische regelaars zijn vaak duurder dan de KRESS zelf.

Ik besloot daarom voor de 2e optie, het verkleinen van de diameter van de slijpschijf.
En gezien het hoge toerental moet de nieuwe vlakschijf ook zeer nauwkeurig worden gemaakt.
Verder is het van belang het gewicht van het werkstuk zo laag mogelijk te houden om de kans op vibraties te verkleinen.

Vlakgereedschap of "Planers"  zijn wel kant en klaar te koop, bijvoorbeeld bij StewMac's site.

Maar ik vind ze erg duur (50 dollar) en ik heb er een bloedhekel aan om iets in de V.S. te kopen vanwege dat eeuwige gezeik met de douane en invoerrechten, wat soms het bedrag bijna verdubbelt.
Ook duurt het eeuwen voordat het pakketje aankomt.
Een ander probleem is dat de StewMac Planer ook ontworpen is voor maximaal 3000 rpm.
Tenslotte kan ik de diameter van de schacht niet achterhalen dus ik weet niet of ze goed in de KRESS spantangen passen.

Nog een bizar probleem bij Amazon:"The following types of items can’t be shipped to buyers outside the U.S.: video games, toy and baby items, electronics, cameras and photo items, tools and hardware, kitchenware and housewares, sporting goods and outdoor equipment, software, and computers."

 

Het leek mij daarom het beste om zelf het werkstuk "from scratch"  uit één geheel te maken.
Als grondstof leek aluminium het beste vanwege het lage gewicht.
Ik koos voor een diameter van 70 mm. en een asdiameter van 8 mm. want dat is de grootste spantangdiameter die ik momenteel ter beschikking heb voor de KRESS. 

De 70 mm. diameter voor de schuurschijf heb ik op het oog geschat.

Dus even boodschappen doen in de Metaalwinkel.

Vervolgens inspannen in de draaibank en aan de slag.

Ik ga in eerste instantie voor schuurpapier, als dat niet werkt ga ik een frees variant bedenken.

Tot zover de mechanische oplossing.

Er is ook nog een softwarematige oplossing in de vorm van "Autoleveller", waar ik later op terugkom.

 

Aluminium rondstaf met een diameter van 70 mm.
De oude Schaublin 70 is een ideale draaibank als het gaat om mooie nauwkeurige werkstukken. Er zijn nogal wat spaanders doordat ik veel moet afnemen, helaas.
Ik draai een as van 8mm. aan 70 mm. rondstaf, dat veroorzaakt veel afval spaanders.
De nieuwe schuurschijf van 70 mm. met een as van 8 mm. Het werkstuk bestaat uit één geheel en is zeer nauwkeurig gedraaid in een spantang om trillingen tegen te gaan. Nu de nabewerking.
Het werkstuk is nabewerkt en gaat nu getest worden. Aan de onderkant wordt schuurpapier met korrel 60 gelijmd.
Korrel 60 schuurpapier op de onderkant gelijmd en rond afgesneden met een breekmes. Deze gaat probleemloos tot 30.000 rpm.
De gewone schuurschijf mag maximaal 4000 toeren draaien, daarboven wordt het onveilig en wordt het frame te zwaar belast met trillingen.
links de nieuwe, rechts de vorige. Als je goed kijkt zie je in de linker de reliefholte in het midden.
De nieuwe vlakschijf draait perfect: nauwelijks trilling. Het loopt super soepel, zelfs bij 30.000 rpm. Job done. Nu de wasteplate gaan vlakken.

Wasteplate

De wasteplate is gevlakt.

Het is een secuur werkje, vooral de Z-as moet met zeer veel beleid worden aangestuurd.

Heel weinig afnemen, want de KRESS heeft bij stand "1" (10.000 rpm) te weinig koppel en komt tot stilstand als er teveel wordt afgenomen.
Ik vermoed dat dit met een goede electronische regelaar (VFD) minder problemen oplevert, maar die optie is mij te kostbaar momenteel.
Het is bovendien niet nodig om veel af te schuren: een flintertje volstaat. 

Ook heb ik het schuurpapier 60 vervangen door 40, waardoor het minder snel vol loopt.

Ik heb ook een paar kotterkoppen geprobeerd als vlakfrees, maar die veroorzaakten ook te veel trillingen bij 10.000 rpm. Mijn schuurschijfje werkt eigenlijk perfect.

Het was wel een stoffige klus, maar de turbine vangt het houtpoeder prima op en de stofzuiger blijft schoon van binnen.

Als de frees per ongeluk te diep gaat, kun je dat met Albastine "Houtrotvuller" eenvoudig repareren.

Weer een klusje geklaard.

Schaublin CNC

Ik ben bezig met de ombouw van de draaibank naar CNC en ik heb daartoe de kruissupport aangepast en een koppelstuk gedraaid.

Ook heb ik de NEMA-8 uitgeprobeerd, maar die bleek inderdaad te zwak. Helaas pindakaas.

Nu heb ik 2 opties:

* Een vertragingskastje ertussen plaatsen.

* Een sterkere stappenmotor kopen.

Ik houd jullie op de hoogte. 

Voor de test: Een simpele verbinding tussen kruissupport en stappenmnotor. support 6mm. en motor 4 mm. diameter.
De schattige NEMA-8 is helaas niet sterk genoeg. Het motortje loopt verder prima, maar is ontworpen voor minder koppel. Bij 24 Volt wordt ie erg heet, dus ik heb 'm op 12 Volt gezet. We zoeken verder naar een oplossing.

RailExpo 2015, Pontoise, Frankrijk

Met Jan den Haan naar RailExpo even ten Noorden van Parijs.
Zeer verrassende modelbouwtentoonstelling van hoge kwaliteit in Frankrijk. 

Voorste loopstel van Sanspareil: indrukwekkende constructie.
Sanspareil
proto87 maakte ook wissels in spoor 0 met gefreesde hartstukken.
Hyperrealisme bij PESOLILLO
l'arrivée d'un train à la gare de La Ciotat

CNC frezen

Nadat alles weer is afgesteld en gecalibreerd een proeffrees in polystyrol uitgevoerd.

Het is zeer fraai geworden.

We kunnen nu in messing aan het werk.

Proef-frees van handwisselsteller in polystyrol is gelukt. We kunnen nu naar messingplaat overgaan.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Erwin | Antwoord 17.12.2015 13.22

Mss kan je de afkanting van de bielzen ook door de frees zelfs laten doen?
Er bestaan 45grd frezen.

erwin | Antwoord 17.12.2015 13.18

Mss is het een idee het MDF te impregneren met Epoxy. Zie http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=11989&p=126289&hilit=mdf+epoxy#p126281

j.dekker 17.12.2015 21.12

@impregneren van muren: klopt, dat is inderdaad een ander verhaal. Ik heb daarvoor Tufnol plaat gekozen, wat neerkomt op geïmpregneerd katoen.

Erwin 17.12.2015 17.32

Voor de bielsen geldt dat zeker. Maar ik dacht evt voor de muren of kozijnen.

j.dekker 17.12.2015 15.43

Impregneren kan inderdaad, Maar daardoor wordt het werkstuk harder en dus langere bewerkingstijd. Ook het beitsen wordt minder mooi.

Erwin | Antwoord 17.12.2015 13.14

Heb nu in twee avonden de website door geworsteld en vind het een inspirerend verslag! Ben zeer gecharmeerd van de schaal 0 qua detaillering.

j.dekker 17.12.2015 21.10

@ 'switchen': Hoe meer spoor 0 liefhebbers, hoe beter.

Erwin 17.12.2015 17.38

Zit nu serieus te denken aan switchen vanuit h0. Ben geen 'strekkenrijder' meer een knutselaar.

j.dekker 17.12.2015 15.40

Zo je bent actief! leuk om te horen dat je er wat aan hebt gehad.

Jeroen | Antwoord 15.12.2015 23.27

Dank je wel voor je antwoord, het is inderdaad een mooie machine.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk