5500 revisited van Bouwtekening naar CAD 1:45

Foto's en bouwtekeningen als basis voor CAD

Als bron probeer ik zoveel mogelijk materiaal te gebruiken zowel foto's als beschikbare bouwtekeningen.

Als CAD programma gebruik ik DraftSight van Dasseault.

De bediening van het pakket heeft naar mijn mening een paar onhandige issues, maar goed, het is gratis.

De foto's heb ik als high res gekocht bij het Utrects Archief.

De bouwtekeningen komen uit het Spoorwegmuseum en wel de Werkspoor collectie.

HSM 700 /NS 5500 foto: het Utrechts Archief.
Hier mooi zichtbaar de houten bufferbalk. foto: Het Utrechts Archief.
Bij de uitdeuker na een parkeerschade. Mooi is hier de frameplaat achter de houten bufferbalk te zien met de afgeschuinde zijden. foto: het Utrechts Archief.
Deze foto van bovenaf gunt ons een blik op de watertanks. foto: het Utrechts Archief.

Geleerde lessen

Ik had aanvankelijk als basis voor mijn CAD-tekening een tekening van een bevriende architekt gebruikt.

Hij had zijn ontwerp in schaal 1:43,5 gemaakt en ik dacht slim te zijn door alles  met 0,97 te vermenigvuldigen zodat ik daarmee alles naar 1 op 45 had geconverteerd.

Het gevolg was dat werkelijk niets echt paste.

Ik merkte dat nadat ik een proefmonster had gemaakt in plastic.

Om een lang verhaal kort te maken: ik kwam er achter dat er zoveel onderdelen niet meer klopten dat repareren onhaalbaar was.

Ik ben derhalve from scratch gestart en alle onderdelen opn ieuw getekend en nu exact 1 op 45.

Ik maak dus 2 conversies:

1) van imperial met feet en inches metr breuken naar millimeters.

2) van 1:1 naar 1:45.

Deze 2 traps aanpak betekent ook 2x de kans om fouten te maken, dus ik heb alles zeer nauwkeurig nagerekend en mezelf nog betrapt op een paar vergissingen. 

Dom dom dom....je kunt niet zomaar 1 op 43,5 lineair schalen naar 1 op 45.

1 : 45

Nu rijst uiteraard de vraag waarom zo nodig 1 op 45?

Antwoord: het is de logische consequentie van de spoorbreedte van 32 mm.

Ik vind het zonde om zoveel moeite te doen om alles exact te laten kloppen en dan te gaan sjoemelen met de schaal. 

Bij 1 op 43,5 hoort een spoorbreedte van 33 mm.

de bouwtekening van de bufferbalk
exacte schaling naar CAD
Zeer tijdrovende bezigheid
CAD tekening als basis voor de CAM tekening om een exact model in 1:45 te krijgen.
Krukas en drijfstangen
zicht van boven in CAD
Principe van Stephenson link schuifbeweging zoals ook in de 5500 is gemonteerd.
De CNC tekening: we kunnen weer gaan frezen en nu exact op schaal, even converteren naar G-code

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk