Van CAD via 3D naar model

Shapeways kan geen dunne wandjes printen. Voor zover ik kan nagaan moet het minimaal 0,8 mm zijn....

Shapeways feedback...

Ik kreeg alsnog een foutmelding van Shapeways na een aanvankelijke goedkeuring.
Als je bij hun een 3D bestand uploadt, dan gaat het bij hun door een controle routine, als je iets niet goed hebt gedaan, dan wordt dat gemeld. 

Mijn tekening kwam dus door die controle, maar bij nader inzien vonden ze bepaalde wanden te dun. Een minimum dikte van 0,8 mm is vereist weet ik nu maar het is ook afhankelijk van het printmateriaal dat je kiest.

 

 

SHAPEWAYS: HET RESULTAAT

Ontvangen van Shapeways: Voorste loopsteltraverse in messing. De kwaliteit van de oppervlakte valt mij eerlijk gezegd wat tegen: het is ruw en streperig.
De detaillering is niet geweldig, maar acceptabel. De gebogen/doorgezakte randjes aan de bovenkant zijn wel recht te buigen en als ik die wat dikker maak, zal dit probleempje zich waarschijnlijk niet meer voordoen.
Ik moet nog controleren of de maten correct zijn. Vooral of de gaten overeenkomen met die in de zijplaten.

ShapeWays: maten zijn niet nauwkeurig

Ik heb het model nagemeten en de maten klopten niet. Ze waren ongeveer 4% te groot. De tip om met 105% aan te leveren was dus niet correct. De gaten kwamen uiteraard ook niet overeen. Dit onderdeel van 45 euro is dus voor mij onbruikbaar. Weer een lesje geleerd. We laten ons echter niet uit het lood krijgen.

WIELSPAKEN
Ik twijfel nog over de dikte van de spaken. Verder zit het contragewicht niet helemaal op de goede plaats. Ook ontbreken de "voetjes" van de spaken nog.
FILLET: HET BLIJFT PLOETEREN MET FUSION...
Ik ben bezig om uit te zoeken hoe ik de voetjes van de spaken in de velg en in de naaf correct kan weergeven, maar het is mij nog niet gelukt. Ik beheers Fusion 360 nog onvoldoende. Ik heb mijn hulpvraag neergelegd bij het Fusion 360 forum van de Autodesk Community.
Even een probeerseltje, links PLA rechts ABS: de tafel wordt niet heet genoeg waardoor de rand van het ABS loslaat en het wiel krom gaat staan. Ook vervloeit het daardoor niet voldoende en krijg je laagjes te zien.
Zò van de printer, moet nog ontbraamd worden. De spaakvoeten zijn dus nog niet correct bij overgang naar respectievelijk velg en naaf.
PUZZELTJE...
3 Bodies: Naaf, Spaak en Velg. Deze heb ik via "Modify"->"Join" tot één Body gemaakt en vervolgens langs de haakse lijn tussen spaak en velg/naaf een "Fillet" opdracht uitgevoerd. Het lukte mij dus alleen om ene fillet te maken als er sprake is van een hoek in één body. Een fillet tussen 2 Bodies lukt niet. Nu deze spaak 18x kopiëren en roteren.

NIET ALLEEN

Mijn dank gaat uit naar de bijzonder behulpzame Sven van der Hart en Jan den Haan, die hebben meegedacht over mijn probleem en die mij op het goede spoor hebben gezet. CoolVindt leuk'

Ook heb ik goede steun gehad van  Mike Prom van de Fusion 360 communityLacht

Ik ben er in principe uit....Wild

Nu nog even alles toepassen op het wiel van de NS 5500.  Bloost

FRUSTRATION 360
Losse Bodies reageren als 1 Body.....
VAN DE POT GERUKT
Fusion 360 blijft regelmatig hangen en crasht. Ook zijn bestanden die je hebt opgeslagen niet altijd in orde. Er is kennelijk wat misgegaan bij het opslaan en/of terughalen van de files. Omdat ze op een server staan (in the Cloud) kun je er niet bij. Ik ga Fusion loslaten en me werpen op ViaCAD. Dat wordt dus een enorme klus om alle files over te zetten want ViaCAD kan de bestanden van Fusion niet lezen. Het is niet anders. Balen!
Ik heb via een *.iges bestand de lok redelijk weten over te zetten naar ViaCAD. Nu weer een ander pakket leren bedienen....gelukkig heeft Sven van der Hart zijn steun toegezegd.
Het drijfwiel is ook in ViaCAD geïmporteerd. Helaas zijn de spaken ook hier onder een verkeerde hoek en er zijn details weggevallen, zoals de fillet van de spaakvoet bij de naaf.
FUSION 360: Ik was al een heel eind gekomen, de fillets aan de spaakvoet vond ik zo best tevredenstellend. Maar die zijn nu weg. Al het werk voor niets...
UITHUILEN EN OPNIEUW BEGINNEN...
Ik heb besloten de wielen nog even af te maken in Fusion 360, maar daarna ga ik over op ViaCAD want ik ben er klaar mee. Het is me met veel inspanning gelukt om (scheve) de spaken te verwijderen. Je moet eerst de bodies van elkaar scheiden met optie "Split Body", Ook ontdekte ik dat je de optie "Expand Splitting Tool" niet moet ontvinken als je de Bodies wilt splitsen. Om te verwijderen moet je de optie "Remove" gebruiken en niet "Delete"....
en ja hoor.....hij blijft weer hangen als we een nieuw spaakprofiel proberen te maken.... en er is weer informatie verloren. "The profile reference is lost ...." . Mensen: ik kan dat werken in "the Cloud" niet aanraden! Zeker niet met Windows als besturingssysteem.
Weer een fout....schering en inslag bij Fusion. Ik voel mij een bètatester voor software die nog niet bugfree is.
...en ja hoor....daar gaat ie weer
Ik heb alleen fusion draaien...en het geheugen is vol...(?)....
Ik laat jullie een paar van de bizarre foutmeldingen zien die mij steeds om de oren vliegen. Deze kreeg ik bijvoorbeeld bij het openen van de opgeslagen file.
Fusion specificeert minimaal 3 GB werkgeheugen en 2,5 GB schijfruimte...mijn laptop zou daar ruim aan moeten voldoen.
Ruim 32 GB op de SSD schijf aanwezig, dus dat is voldoende
Ik heb 16 GB RAM geheugen en (zie boven) 32 GB schijfruimte op mijn 64 bits MSI GE 70. MSI komt uit de hoek van gamers die zware eisen aan het systeem stellen. Om een iets snellere laptop te krijgen moet ik ruim 3000 euro investeren en dat is mij te gortig, het is tenslotte een hobby.

FUSION 360..memory leaks?

Ik ben niet de enige die melding maakt van dit type problemen.
zie ook hier.

en hier

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

15.11 | 13:15

geachte heer,

kijk eens naar mijn zelf gebouwde hetelucht moteren, waarbij ik alle onderdelen zelf maak http://www.heteluchtmotoren.nl/ en www.cnc-machine.eu

...
14.11 | 21:15

Dank je, beweegb. pntstk is bijna een must bij proto 45 wielen.

...
14.11 | 17:15

Fijn uitgelegd en duidelijk. Vind beweegbaar pnt.stuk de allerbeste oplossing om wegvallen wielflens in hartstuk overgang te voorkomen.
Vrgrt Ed van Heel

...
29.09 | 17:07

Fusion is een zeer complex programma en ik heb het nog niet helemaal door, maar ik doe m'n best.

...
Je vindt deze pagina leuk