POPPENHUIS EN 5500

Poppenhuis: De laatste loodjes...

Ik ben bezig met het interieur van het poppenhuis. Er gaat veel tijd zitten in het laten drogen van lijm er verf....

NS 5500 REVISITED: Wielen

Nu het Poppenhuis zijn einde nadert is het tijd om het project NS 5500 weer op te pakken.

Als eerste stap ben ik begonnen aan het tekenen van het achterwiel, vervolgens de bogie wielen en tenslotte het achterste drijfwiel. (Het voorste drijfwiel hadden we al.)

Eerst, zoals gebruikelijk 2D in DraftSight, daarna 3D in FUSION 360.

Ik ben geen fan van Fusion, maar het is gratis en ik heb er veel werk in geïnvesteerd, dus ik doe het er nog maar even mee.

Zie ook: hier

 

 

Zeer nauwkeurige 2D tekening schaal 1:45
We beginnen met het achterwiel.
10 spaken, 23,7 mm diameter. Velgdikte 2,9 mm. De spaken zijn ovaal en lopen taps toe.
Bovenaanzicht
Hier het achterwiel met flens 3D rendering in Fusion 360. Hier hebben we er 2 van nodig per lok. 10 spaken 23,7 mm diameter. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm.
Voorwiel (bogie wheel) met flens (4 stuks per lok) 9 spaaks 22,01 mm. dia. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm.
Achterste drijfwiel met flens, zonder klinknagels. hier hebben we er 2 van nodig per lok. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm.
Pro memorie: voorste drijfwiel met flens en met klinknagels. Het verschil zit 'm vooral in het contragewicht. flens 0,65mm en wielbanddikte 2,9 mm. hier ook 2 van nodig per lok.
De flensmaten voor schaal 1:45

VAN TEKENING NAAR OBJECT

Alle wielen van de 5500 zijn nu in principe getekend, het moet alleen nog gecontroleerd worden.

Als de tekeningen helemaal goed zijn, gaan we het lin messing laten printen/gieten in 3D. 

Ik was niet zo onder de indruk van Shapeways...ik ga eens wat anders proberen.

Om nauwkeurig messing te gieten, maakt men meestal gebruik van de verloren was methode.

Maar er zijn tegenwoordig ook andere technieken beschikbaar. 

Ik werd door Jan den Haan geattendeerd op een Duits bedrijf met de naam Carocar.

Ook in Nederland zijn er leveramciers.

Maar ook bijv. Studio Lemarez.

De Gieterij.

CRE8 te Amsterdam

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

 

Rookkast en cylinders zijn nu ook klaar om te laten gieten.
De cylinders staan onder een hoek van 3,641 graden.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Rolf van Maasakker | Antwoord 25.03.2019 17.53

Hallo Jaap. Waarom eerst 2D in Draftsight en daarna 3D in Fusion? Is direct in Fusion niet efficiënter? En hoe gaat dat omzetten van 2D naar 3D dan in zijn werk

Jaap Dekker 02.04.2019 08.44

De tekeningen waren al gemaakt voordat Fusion in beeld kwam. Het is een vrij simpele ingreep om ze via *.dxf in Fusion te importeren.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

03.11 | 10:53

Hallo Jaap,
Inderdaad wagon is heel mooi helaas voor mij kan ik de wagon pas eind november overnemen.

Met vriendelijke groeten,

bernard

...
02.11 | 21:05

Hoi Bernard, Dat is inderdaad een heel mooi model. Even doorsparen....

...
02.11 | 11:12

Hoi Jaap, maar ik zag dat jij de LENZ Bagagewagon Pwi 31a wil graag de wagon overnemen maar heb even geen geld op dit moment. eind november wel

...
02.11 | 11:08

Hallo Jaap,

Ik heb nog een vraag heb jij nog Meter rails van Lenz over heb. Wiechert had ook lenz meter rails van jou

Met vriendelijke groeten, Bernard

...
Je vindt deze pagina leuk